3 juli 2012

Vad händer just nu?

Träning, träning och åter träning!
Så ser det ut för tillfället. Grållarna tappar päls och ser inte så moderiktiga ut. Men springa kan man ju ändå, så cykelträningen kommer de inte undan. Jag har börjat så smått med konditionsträningen och faktiskt köpt en ny cykel bara för att kunna cykla med hund. Kibo och Idefix är de som sprungit mest, men Aska och Alaska kommer nog ifatt. Aska och Idefix ska spårtränas mer nu, särskilt Idi, han behöver det. Sen har jag funderingar på att lydnadsträna Aska. Tror ni en gråhund kan gå en lydnadsetta? Jag kanske ska bevisa att det går. Nån som hänger på?

Jag har startat en ny träningsgrupp för wachtelhundar runt Eksjö/Vetlanda med omnejd. Inför första träffen var det en ensam stackare som ringde, men nu har det fyllt på så till den första träffen blir vi 5 ekipage. Det ska bli så spännande, vilka är de andra, vilka hundar har de, vad sitter de på för kunskaper och vad kan jag själv tillföra gruppen. Allmänlydnad och jaktprovsträning är det fokus på. Välkomna ni också!

Vi har också bokat tid hos Mamima jakt den 31 juli, då vi åker upp med fyra hundar. Tre ska tränas (Kibo, Idefix och Oryx) och en ska diplomeras är det tänkt (Alaska). Det ska bli riktigt kul att komma dit och få se anläggningen och hur hundarna jobbar. Om Alaska får sitt diplom så höjs hans livförsäkring rejält. Hoppas det, eftersom vi inte fick någon tid till björntestet i Junsele i år. Alaska var 2,5 poäng från att bli godkänd förra gången vi var där, så vi hade tänkt prova i år igen, men det har visst blivit så populärt att det blev fullbokat direkt. Nästa år ska vi ligga på låset, haha!

Jaktproven är bokade för Idefix till hösten, det blev Öland och som reservprov tog vi Visingsö. Nån ö ska väl funka! Funderar på att gå öppenklass med Oryx, men jag har inte bestämt mig än.

Helgen 18-19 augusti så hämtar vi vårt nya tillskott i jaktklubben på Kräpplehult. En släthårig foxterriertik som ska heta Astrid. Sen går inga rävar, grävlingar, mårdar eller minkar säkra längre. Då ska det grytas! Återkommer med bilder och info.

Ja det var en summering av vad som händer hos oss. Välkommen att kontaka oss om det är något ni undrar över!

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar