8 november 2012

Härliga rådjursdrev och en hare!

Äntligen fick Idefix gå ett rejält pass i skogen! Han har haft problem med en klo men nu var den tillräckligt bra att jaga med.

Vi gick ner till en undanskymd åker som ligger omgiven av tät skog och planteringar på ena sidan och en sjö på den andra. Det är oerhört viltrikt och grisarna brukar förstöra åkern varje år.

Idefix släpptes en bit in i en plantering och började skalla lite medan han letade. Han är ju lite lösskallad så han gjorde några vändor innan han väckte ärligt. Sen drog det iväg ett par km men buktade fint och var på väg ner mot åkerkanten där vi gick in. Jag skyndade mig ner för att möta upp men var för sent ute så jag fick bara se Idefix komma lugnt och fint i spåret. Han släppte sedan och kom tillbaka i bakspåret.

Vi gick vidare och han letade i planteringarna på vägen till en liten mosse där en passkytt stod. En hare går upp precis brevid mig och Idefix går på spåret direkt efter. Sen blev det ett fint hardrev där i skogen och det gick förbi passkytten som nästan kunnat skjuta haren.

Jag kallade in Idefix som faktiskt lyssnade och letade sig fram till mig, det känns skönt att han inte stänger av en när han jagar utan blir mer och mer förig.

Vi släppte sedan i en annan såt och där fick han upp direkt men drevet gick åt motsatt håll från passkyttarna, tyvärr. Sedan drev han rådjuret flera km, lite lång tid. Kanske blev han taggad när han inte fick utdelning de andra gångerna. Men jag är inte orolig, jag tror det löser sig självt när vi börjar skjuta för honom och han blir mer och mer mogen, erfaren och förig.

En härlig dag i skogen med ett vackert drevskall studsandes mellan träden, då leker livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar